Zien wat mogelijk is,
doen wat haalbaar is

Vragen van mijn klanten

In de kern is mijn aanbod gericht op mensen individueel, teams en organisaties.

De vragen van klanten gaan in essentie over:

  • dat er een gemis is, beklemming gevoeld wordt, steeds weer ergens tegen aangelopen wordt, een vage onvrede is. Er gas gegeven wordt met de handrem er op met alle effecten die dan optreden;
  • een verlangen om iets in de wereld te zetten, te ontwikkelingen en daadwerkelijk vorm te geven.

Dat doe ik bij woningcorporaties, in het middelbaar onderwijs, maatschappen van verloskundigen en bij MKB bedrijven. Afhankelijk van de vraag, kan dat op bestuurs- en managementniveau zijn, bij toezichthouders en in en met teams/ organisatie zijn.

Een paar voorbeelden van vragen waarbij mijn ondersteuning wordt gevraagd:

Zien wat mogelijk is en doen wat haalbaar is

Ondersteuning van organisatie en teams bij het ontwikkelen van koers, het in beeld brengen waar organisatie en haar mensen nu staan. Om vervolgens de route om de ambities waar te maken. of het nu om structuur, processen of plannen gaat, of om (persoonlijk) leiderschap, samenwerken en de gewenste cultuur.

Een paar voorbeelden:

  • Help ons bij het ontwikkelen van de koers, die echt leeft en richting geeft binnen de organisatie en buiten de organisatie;
  • We hebben de koers en de plannen en… we doen het gewoon niet! Hoe maken we echt de verbinding?
  • De koers is helder, we willen nu ook daarbij horende leiderschapsstijl en cultuur eigen maken;
  • We werken langs elkaar heen. We hebben een eilanden cultuur help ons om de samenwerking echt vorm te geven die wij voor ons zien;
  • Ondersteun ons bij het ontwikkelen van teams, de mensen daarbinnen en onze leiders om wat we willen bereiken echt te realiseren.

Hoe efficiënt wil je een rivier hebben?

In tijden waar bezuinigen en efficiënt handelen aan de orde van de dag zijn en vaak te ver doorgevoerd worden, ondersteun ik bij het zoeken en vinden van wegen om de bedrijfsvoering efficiënter te maken en de menselijke maat in ere te houden.

Een paar voorbeelden:

  • Efficiënt is prima maar ondertussen is al het leven weg georganiseerd. Deadlines zijn echt dodelijnen. Hoe krijgen we de menselijke maat terug?
  • Er wordt altijd om meer personeel gevraagd, hoe vinden we het evenwicht tussen werkdruk, werkplezier en efficiënt werken?
  • We moeten bezuinigen, dat weet iedereen ook, hoe zorgen we dat afscheid nemen van het oude en ook van aantal collega’s voldoende plek krijgt en we ook de toekomst vitaal tegemoet gaan?

Individuele coaching en teamtraining

Als onrust mag, komt rust vanzelf
Ik coach en train mensen zowel individueel als in teams, die zich willen bezinnen op het eigen functioneren (bewust en onbewust) en welke keuzes zij met dit zicht willen maken. In verschillende vormen bied ik mensen/teams een plek, waar je tot je zelf kan komen. Welkom bent met heel je hebben en houwen. Waar je in goed gezelschap bent van medereizigers, op zoek naar eigen plek in en bijdrage aan de wereld om je heen en in de eigen organisatie.

Een paar voorbeelden:

  • Ik heb nu twee keer een burn-out gehad en loop steeds tegen het zelfde aan in mijzelf, help mij om niet te overleven maar te leven en mijn bijdrage te leveren;
  • Op zich is alles in mijn buitenwereld oké en er knaagt al langer iets in en aan mij, is dit nu alles?
  • Ik weet wel waar ik enthousiast van word en hoe ik wil leven, maar het lukt me niet om het ook te realiseren;
  • In organisaties krijg ik steeds conflicten met collega’s en vooral mijn leidinggevenden, daar wil ik aan werken;
  • Als team stagneert het, we hebben al veel geprobeerd, we weten hoe we feedback moeten geven en tegelijk doen we het niet, neemt de spanning toe en neemt het werkplezier af. We willen graag in alle openheid met elkaar samenwerken. Help ons daarbij;
  • We hebben het steeds over passie en enthousiasme maar eigenlijk is het gewoon saai in ons team!
  • We hebben onze ambities als team voor de komende twee jaar in beeld. Help ons om als team en ieder van ons onze ontwikkeling in beeld te brengen en onze kracht op elkaar af te stemmen;
  • Er is een probleempje met onze leidinggevende en die heeft een probleempje met ons, help ons dit bespreekbaar te maken.

Leiderschap en ontwikkeling

‘Napoleon zit in een café aan zijn stamtafel wat te drinken. Buiten hoort hij een hoop lawaai. Hij staat op en zegt: “Daar gaat mijn volk”. Ik moet er achteraan, want ik ben hun leider.’
Leiderschap gaat in de kern over in verbinding blijven met jezelf en de anderen. Het gaat over zelfkennis, het in de diepte leren kennen wie je bent en vanwaar uit je stuurt en gestuurd wordt. En hoe je medewerkers het beste uit zichzelf laat halen. Op deze thema’s ondersteun ik leidinggevenden, in bovengenoemde coaching en /of in sessies voor bestuurder/managers.

Een paar voorbeelden:

  • We hebben als leiderschapsteam al veel training gehad rond stijlen en kleuren. We willen een stap zetten al individuen en als team rond kwetsbaarheid en leiderschap;
  • In de loop van de tijd is mijn bedrijf gegroeid. Ik wil en de controle houden en meer ruimte geven aan eigenaarschap en ondernemerschap;
  • Wij willen een leiderschapsmanifest ontwikkelen en ons eigen maken en uitdragen in de organisatie;
  • De ambities van onze organisatie zijn duidelijk. Help ons bij een MD traject.
  • Zet managementdrives in, individueel en voor ons als team.

Houd twee seconden afstand

Ik ondersteun toezichthouders het verder ontwikkelen van eigen positie en eigen professionalisering, zodat zij optimaal de eigen
opgaven waar kunnen maken.

Een paar voorbeelden:

  • Jaarlijks hebben wij als Raad van Commissarissen onze evaluatie. Ondersteun ons bij het helder houden/krijgen van onze eigen rol ook in relatie tot de bestuurder en hoe we een open cultuur hebben/houden waar we alles met elkaar kunnen bespreken;
  • Er komen veel ontwikkelingen op ons af. Onderzoek met ons wat dit voor onze rol als toezichthouder als team en voor ieder individueel betekent.